Hej Allesammen

En lille beretning om turen igår, søndag d. 15. juni.
Vi mødtes i Rødvig havn Tonny, Fribert, Birger, Søren og undertegnede kl. 9 Vi fik rimelig hurtigt båden i vandet, samlet udstyr og stak til søs ud mod Vapper.
Sejladsen tog ca. 40 minutter, hvor Fribert og jeg havde fornøjelsen af at sidde forrest i båden og få numsebank af bølgerne. Søren var bådchauffør og gav den gas,
Birger var 2. styrmand, Tonny var "supervisor" og holdt øje med alt foregik som planlagt.
Vapper blev hurtigt fundet, Fribert og Tonny var 1. hold i vandet. Imens 1. hold var i vandet, blev Søren og jeg, som led i vores deep per kursus undervist af Birger oppe i båden. Vi fik gennemgået de øvelser vi skulle lave når vi kom ned på vraget.
Efter en halv times tid kom Fribert og Tonny til syne i overfladen ikke så lang fra båden. De blev hevet ombord og efter lidt information fra dem, om hvordan det var gået og hvad vi skulle forvente af forholdene dernede, gjorde vi klar til vores dyk.
Da vi var væltet overbord og lå samlet ved ankertovet, og alle var klar, gik vi ned langs ankertovet og landede på midterdækket. Planen var at svømme agterud og lave en øvelse nede ved skruen ca. dybde 25 meter.
Vi satte Birger af ved skruen. Efter nøje instruktioner om at lægge kompas kurs væk fra Birger med ca. 10 - 20 finnespark, og derefter at svømme tilbage igen, begav Søren og undertegnede sig ud på tur......Efter en 20, 30 finnespark vendte vi om for at svømme retur. Vi blev mødt af lyset fra Birger's lygte, og var ikke i tvivl hvilken vej vi skulle svømme tilbage.
Da øvelsen var slut, begav vi os rundt på vraget. Der er rigeligt at se på, og selvfølgelig mens det er rigtig sjovt og hyggeligt, bliver man mindet om af ens computer at turen skal til at gå op mod overfladen.
Vi lagde os på sikkerhedsstop i 8 minutter hen over kranen på Vapper, og måtte til sidst vække Søren efter han var faldet i staver over muslinger med fimrehår og et par fisk der ikke havde opdaget ham.
Da vi kom op til båden, havde vi fået selskab af nogle dykkere fra KSK der osse lige skulle udnytte det gode vejr til at kigge forbi Vapper.
Vi fik indtaget vores medbragte frokost, og fik en KSK dykker til at hjælpe med ankeret da vi skulle have 2. dyk på Minos.
Af sted det gik, og vi sejlede ca. 20 minutter til vi ankom på positionen.
Denne gang var det Birger, Søren og undertegnede der hoppede i vandet først. Birger havde taget en cola flaske med, så vi kunne se hvor meget luften presses sammen.
Igen fin nedstigning af ankertovet ned til vraget....men det havde Søren ikke set, så han fortsatte næsten ned til bunden. Ankeret flyttet til nyt forankringssted der var nemmere at komme til, hvis det blev nødvendigt. Max dybde jeg fik registreret ca. 24,5 meter.
Efter et stykke tid viste Birger os cola flasken der var helt flad, han slap flasken, og det var vildt at se hvor hurtigt den bevægede sig op mod overfladen.
Vi svømmede rundt om skibet et par gange, og der var osse rigeligt at se på. Masser af trawl der stadig hang udover siden, huller alle vegne man kunne lyse ned i med lygte. Søren fandt en torsk han forsøgte at holde lidt i halen....og væk var fisken :o)
Igen var det tid til at gå op mod overfladen hvor virkeligheden venter på en. Sikkerhedsstop på 5 meter med ankertov som reference punkt, og så helt op i båden.
Fribert og Tonny skulle ikke snydes for et godt dyk, og de hoppede osse i, så hurtigt de kunne.

I båden blev der snakket om hvad vi havde oplevet i løbet af vores 2 dyk og vi var rygende enige om at det havde været lige i vinkel.
Efter en halv times tid kom Fribert og Tonny til overfladen og de blev hjulpet ombord på behørig vis.

Turen gik nu tilbage mod Rødvig havn, og vejret var begyndt at trække op til blæst og overskyet. Vi fik hurtigt båden ud af vandet op på trailer og pakket udstyr sammen.

Stemningen gik på Pommes Friter og .....kolde..., men køen var for lang og vi vendte næsen hjem ad istedet.
Ved Grillen overfor Vallø campingplads så jeg bilerne med Birger, Søren, Tonny og Fribert drejede ind på parkeringspladsen.
Jeg valgte at køre lige hjem, da jeg kun havde 5 - 7 minutters kørsel tilbage, og jeg var rigtig sulten.
Til sidst vil jeg sige tusind tak for en dejlig dag med go'e oplevelser, hyggeligt samvær og fantastisk vejr. Jeg glæder mig meget til vi skal ud igen.